Just Host kennisbank - DKIM-record toevoegen aan DNS domeinnaam

Service beyond the dot

Just Host kennisbank

DKIM-record toevoegen aan DNS domeinnaam

Gepubliceerd: door 2 Reacties,
Laatst bewerkt op: 3 februari 2024
Geplaatst in: ,

Wat is een DKIM-record?

De afkorting DKIM staat voor DomainKeys Identified Mail en wordt gebruikt bij het verzenden van e-mails. Dat kan zijn vanaf je eigen hostingomgeving of vanuit een extern platform zoals een nieuwsbriefsysteem.

Waar wordt een DKIM-record voor gebruikt?

Een DKIM-record wordt gebruikt om de validiteit van de afzender van e-mails te kunnen controleren. Bij het verzenden van e-mails wordt een digitale handtekening meegestuurd. Deze handtekening wordt gecontroleerd door middel van de sleutel (een reeks karakters) die in het DKIM-record is opgenomen.

Is een DKIM-record nodig?

We adviseren om gebruik te maken van een DKIM-record, omdat het de reputatie van je verzonden e-mails verbetert, en de kans dat je mail in een spambox belandt verkleint. Een DKIM-record is een uniek record dat hoort bij jouw domeinnaam, dus elke domeinnaam heeft een eigen uniek DKIM-record.

Hoe voeg ik een DKIM-record toe aan mijn domein?

Waar vind ik mijn DKIM-record?

Je DKIM-record is terug te vinden in je DirectAdmin controlpanel. Login op je controlpanel en klik op de domeinnaam waarvan je de DKIM wilt aflezen.

Klik in sectie Your account op DNS Management. Als het goed is staat in dat overzicht met DNS records een TXT record met in de eerste kolom vermelding x._domainkey.

Zie je geen DKIM staan? Ga dan terug naar Home, klik op de gewenste domeinnaam en kies in sectie E-Mail Management op E-Mail Accounts. Je ziet nu onder het overzicht van e-mailaccounts een button met de tekst disable DKIM. Klik daarop om DKIM te resetten. Ga daarna opnieuw naar het overzicht van je e-mailadressen en klik op de button enable DKIM.

Ga dan terug naar het overzicht van je DNS records. Je ziet de DKIM er dan wel bij staan.

Hoe voeg ik mijn DKIM-record toe aan mijn DNS records?

Je kunt kiezen uit 2 mogelijkheden:

  1. Vraag ons om het DKIM-record toe te voegen: laat ons weten om welke domeinnaam en welk record het gaat (in platte tekst, geen screenshot), dan voegen wij dat even voor je toe.
  2. Login op je klantenpanel en ga naar onderdeel DNS beheer. Start met het toevoegen van een nieuw record.
    In kolom Naam voer je x._domainkey in
    In kolom Type kies je TXT
    In kolom Waarde plak je de lange key die je in de DNS records van DirectAdmin ziet staan. Let op: laat de aanhalingstekens aan het begin en het eind weg. Je waarde begin dus met v=DKIM1;
    Sla je wijzigingen op. Binnen enkele minuten zal het record worden verwerkt.

DKIM-records van externe platforms

Je kunt te maken krijgen met andere DKIM-records: die van een nieuwsbriefsysteem bijvoorbeeld, of een extern platform waarop je je mail beheert. Denk aan e-mail marketing platforms zoals Mailchimp, GetResponse of ActiveCampaign. Of e-mail providers als Google, Microsoft 365, Basenet of Proton Mail.

Deze DKIM-record kunnen verschillen van die van je hostingpakket: vaak gaat het om een CNAME record in plaats van een TXT record, en de waarden zijn anders natuurlijk. De systematiek voor de invoer van deze records in je DNS omgeving is hetzelfde.

Ook een DMARC-record toevoegen?

We raden je aan om naast een SPF-record en een DKIM-record ook eem DMARC record toe te voegen aan de DNS van je domeinnaam. Om je op weg te helpen lees je in artikel Hoe kan ik een DMARC record toevoegen hoe je dat kunt doen.

Kom je er niet uit? Neem contact op met ons supportteam!

Niet gevonden wat je zocht?

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde berichten

Lees Interacties

Laat een antwoord achter aan Petra Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties

    • Hoi Rob, ik zie het, ik heb de weergave van het hoofdmenu van je DirectAdmin panel hersteld, nu is de optie wel zichtbaar! Groet, Petra