Waarom worden mails niet verstuurd vanuit de website?

  • 16
  • 111

Gepubliceerd: door Reageer,
Geplaatst in:

Mail je vanaf een andere server dan waar je website op staat, dus heb je een apart of extern mailpakket? Dan kan het voorkomen dat de mail vanuit de website niet in je mailbox binnenkomt. Heb je een contactformulier en/of webshop orders die niet binnenkomen in de mail? Dit komt dit mogelijk door de aangescherpte beveiliging op onze servers. Hieronder geven we aan wat je kunt doen om dat probleem te verhelpen.

E-mailadres toevoegen in je e-mailpakket

Je website gebruikt voor het verzenden van mail in de basis het standaard mailadres van je hostingpakket, dus account@domeinnaam.nl. Omdat je via een dienst op een andere server mailt wordt dat mailadres niet herkend in je externe e-mailomgeving.

Om dit probleem op te lossen ga je naar je e-mailpakket en maak je het automatisch aangemaakt e-mailadres aan bij ‘E-mailaccounts’ onder de sectie ‘E-mail management’ in DirectAdmin.

Het e-mailadres dat je toe moet voegen kun je vinden in je huidige hostingpakket waar je website op gehost wordt. Ga in dat hostingpakket naar de sectie ‘E-mail management’ en klik op E-mailaccounts’. Er staat daar één e-mailadres, dit adres moet je aanmaken op je e-mailpakket. Dat mailadres ziet er als volgt uit: useraccount@jouwdomein.nl.
De naam die je in moet vullen als useraccount kun je ook vinden in de mail ‘Gegevens van je webhostingpakket’.

Het gebruiken van een SMTP plugin

Je kunt er ook voor kiezen een SMTP plugin te installeren. Voordat je dit doet kun je het beste een gratis account bij Mailjet aanmaken.

Hieronder het stappenplan voor het aanmaken van een Mailjet account:

1. Maak een account aan bij Mailjet: https://app.mailjet.com/signup
aanmaken mailjet account

2. Vertel wat over jezelf en klik op ga verder.
instellingen doorlopen mailjet

3. In deze volgende stap wordt gevraagd om de facturatiegegevens, dit is niet nodig om in te vullen. Je kiest voor het gratis plan.
facturatie mailjet

4. Je moet nu je account verifiëren, je hebt een mail ontvangen met een bevestigingslink.
mailjet activeren

5. Je moet nu een keuze maken: Marketer of Developer. Je kiest hier Developer
keuze mailjet developer api smtp
6. Je moet nu kiezen hoe je welke zendingsmethode je wilt gebruiken, je kiest voor SMTP relay
eerste e-mail via mailjet

7. Je krijgt nu de credentials te zien, maak hier een screenshot van of leg deze even voor jezelf vast. Je hebt ze straks nodig bij het inregelen van de WP Mail SMTP plugin.
Instellingen voor wpmail smtp plugin

8. De volgende stap is het verifiëren van je domeinnaam.
domein verifieren mailjet

9. Je kunt je domein op twee manieren verifiëren: via een TXT bestand of via een .txt bestand op de website. We hebben gekozen voor een .txt bestand.
toevoegen .txt bestand in website

Kopieer de regel, en log dan in op je DirectAdmin omgeving. Ga naar de ‘Filemanager’ -> klik op domains -> klik op het domein dat je wilt verifiëren -> klik op public_html en voeg hier een ‘New file’ toe.
bestand toevoegen public_html map
Geef het bestand de naam die je hebt gekopieerd bij Mailjet. Laat het bestand zelf leeg en klik op Save.

10. Je kunt nu verder in Mailjet, je domein kan nu geverifieerd worden.

11. Zorg ervoor dat de mails niet in de spam terechtkomen door een SPF en een DKIM aan te maken. Ga naar ‘Account settings’ in Mailjet.
account settings mailjet

12. Ga naar het kopje ‘Senders & Domains’ en klik op > Setup SPF/DKIM Authentication.
keuze spf/dkim

13. Voeg nu de records toe aan de DNS records van je eigen domein. Weet je niet hoe dit moet? Neem contact op met de support van Just Host.
dns instellingen sfp en dkim

14. Je hebt nu alles ingesteld aan de kant van Mailjet. Ga nu naar jouw WordPress dashboard en installeer de plugin WP Mail SMTP by WPForms plugin.
wpmail smtp plugin
15. Ga naar de plugin-instellingen en kies hier voor ‘Andere SMTP-server’
keuze mailer wpmail smtp plugin

16. Pak nu de gegevens van stap 7 erbij en vul deze in en kies voor instellingen opslaan. Je zou nu een testmail kunnen sturen en deze zou goed aan moeten komen.

Loop je ergens vast of gaat er iets mis bij het testen? Neem contact op met Just Host support.

Was dit artikel nuttig?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Download de app!

Laatste nieuws, domeinzoeker, bestellen en tickets vind je in de mobiele Just Host app.

Just Host App iOS
Just Host App Android

Klanten op Twitter