Mail je vanaf een andere server dan waar je website op staat, dus heb je een apart of extern mailpakket? Dan kan het voorkomen dat de mail vanuit de website niet in je mailbox binnenkomt. Hieronder geven we aan wat je kunt doen om dat probleem te verhelpen.
E-mailadres toevoegen in je e-mailpakket
Je website gebruikt voor het verzenden van mail in de basis het standaard mailadres van je hostingpakket, dus account@domeinnaam.nl. Omdat je via een dienst op een andere server mailt wordt dat mailadres niet herkent in je externe e-mailomgeving.
Om dit probleem op te lossen ga je naar je e-mailpakket en maak je het automatisch aangemaakte e-mailadres aan bij ‘E-mailaccounts’ onder de sectie ‘E-mail management’ in DirectAdmin.
Het e-mailadres dat je toe moet voegen kun je vinden in je huidige hostingpakket waar je website op gehost wordt. Ga in dat hostingpakket naar de sectie ‘E-mail management’ en klik op E-mailaccounts’. Er staat daar één e-mailadres, dit adres moet je aanmaken op je e-mailpakket. Dat mailadres ziet er als volgt uit: useraccount@jouwdomein.nl.
De naam die je in moet vullen als useraccount kun je ook vinden in de mail ‘Gegevens van je webhostingpakket’.
Het gebruiken van een SMTP plugin
Je kunt er ook voor kiezen een SMTP plugin te installeren. Voordat je dit doet kun je het beste een gratis account bij Mailjet aanmaken.
Hieronder het stappenplan voor het aanmaken van een Mailjet account:
1. Maak een account aan bij Mailjet: https://app.mailjet.com/signup
2. Vertel wat over jezelf en klik op ga verder.
3. In deze volgende stap wordt gevraagd om de facturatiegegevens, dit is niet nodig om in te vullen. Je kiest voor het gratis plan.
4. Je moet nu je account verifiëren, je hebt een mail ontvangen met een bevestigingslink.
5. Je moet nu een keuze maken: Marketer of Developer. Je kiest hier Developer
6. Je moet nu kiezen hoe je welke zendingsmethode je wilt gebruiken, je kiest voor SMTP relay
7. Je krijgt nu de Credentials te zien, bewaar deze gegevens, je hebt ze straks nodig bij het inregelen van de WP Mail SMTP plugin.
8. De volgende stap is het verifiëren van je domeinnaam.
9. Je kunt je domein op twee manieren verifiëren: via een TXT record in de DNS van je domeinnaam, of via een .txt bestand op de website. We hebben gekozen voor een .txt bestand.
Kopieer de regel, en log dan in op je DirectAdmin omgeving waarin je websitebestanden staan. Ga naar de ‘Filemanager’ -> klik op domains -> klik op het domein dat je wilt verifiëren -> klik op public_html en voeg hier een ‘New file’ toe.
Geef het bestand de naam die je hebt gekopieerd bij Mailjet. Laat het bestand zelf leeg en klik op Save.
10. Je kunt nu verder in Mailjet, je domein kan nu geverifieerd worden.
11. Zorg ervoor dat de mails niet in de spam terechtkomen door een SPF en een DKIM aan te maken. Ga naar ‘Account settings’ in Mailjet.
12. Ga naar het kopje ‘Senders & Domains’ en klik op > Setup SPF/DKIM Authentication.
13. Voeg nu de records toe aan de DNS records van je eigen domein. Weet je niet hoe dit moet? Neem contact op met de support van Just Host.
14. Je hebt nu alles ingesteld aan de kant van Mailjet. Ga nu naar jouw WordPress dashboard en installeer de plugin WP Mail SMTP by WPForms plugin.
15. Ga naar de plugin-instellingen en kies hier voor ‘Andere SMTP-server’
16. Pak nu de gegevens van stap 7 erbij, vul deze in en kies voor instellingen opslaan. Je zou nu een testmail kunnen sturen en deze zou goed aan moeten komen.
Loop je ergens vast of gaat er iets mis bij het testen? Neem contact op met Just Host support.
Geef een antwoord