Just Host kennisbank - Serveridentiteit niet gecontroleerd bij e-mail

Service beyond the dot

Just Host kennisbank

Serveridentiteit niet gecontroleerd bij e-mail

Gepubliceerd: door 11 Reacties,
Laatst bewerkt op: 28 januari 2024
Geplaatst in:

Bij het ophalen en verzenden van je e-mail kun je deze melding krijgen:

Serveridentiteit niet gecontroleerd

Deze melding wijst op een probleem met je SSL certificaat: je hebt ingesteld je e-mail via een SSL verbinding te laten verlopen maar er is (nog) geen SSL certificaat of er is een SSL certificaat op een andere domeinnaam dan op het domein waarmee je mailt.

‘De identiteit van kan niet worden geverifieerd’

De identiteit van mail.jouwdomein.nl kan niet worden geverifieerd.

Krijg je deze melding? Dan heb je geen SSL certificaat of een SSL certificaat waarin mail.jouwdomein.nl (nog) niet is meegenomen. In dat geval valt je mail terug op het certificaat van justhost.nl (wat een andere domeinnaam is dan die voor de mail wordt gebruikt waardoor je een waarschuwing krijgt)

Gebruik je voor je website op het betreffende domein een Let’s Encrypt certificaat? Volg de stappen hieronder om je certificaat uit te breiden met mail.jouwdomein.nl
Gebruik je een SSL certificaat van Sectigo? Neem dan even contact op met Just Host support.

SSL certificaat Let’s Encrypt uitbreiden

Ga naar je DirectAdmin panel en log daar in.

Heb je meerdere domeinen in je hostingpakket? Selecteer dan eerst het domein waarvoor je je certificaat wilt uitbreiden.

Scroll naar beneden totdat je uitkomt bij het sectie “Advanced Features” en op “SSL Certificates“. Zie screenshot 1.

ssl certificaten directadmin
Screenshot 1

Op de volgende pagina selecteer je beide bolletjes in de blauwe balk aan de linkerkant van je scherm zoals hieronder is weergegeven. Zie screenshot 2.

lets encrypt certificaat selecteren
Screenshot 2
  • Voer de juiste gegevens in.
  • Let erop dat bij “Common Name” je domeinnaam staat, sommige browsers maken hier soms automatisch iets anders van.
  • Let erop dat je bij Key Size (bits) 4096-bit ingevuld hebt staan (dit staat automatisch op EC-384).
  • Let erop dat je alle subdomeinen meeneemt die actief zijn, dus naast jouwdomein.nl en www.jouwdomein.nl ook mail.jouwdomein.nl

Zodra alle gegevens correct zijn ingevoerd, klik je onderaan de pagina op “Save“.

Wanneer je na het klikken op “Save” de melding krijgt dat een of meerdere gegevens onjuist zijn ingevoerd, keer je weer terug naar de SSL certificaat pagina en controleer en corrigeer je de ingevoerde gegevens (let erop dat je weer beide bolletjes selecteert, anders wordt er een verkeerd certificaat aangevraagd).

Zodra je onderstaande melding te zien krijgt weet je dat het certificaat succesvol uitgeleverd en geactiveerd is. Zie screenshot 3.

let's encrypt certificaat genereren
Screenshot 3

Het duurt enkele minuten voor je nieuwe SSL certificaat actief is. Daarna zou de melding in je mailprogramma weg moeten zijn.

E-mail verzenden en ontvangen via SSL lukt niet

In sommige gevallen, ook bij een correct SSL certificaat, lukt het niet om e-mail te verzenden en ontvangen via server mail.jouwdomein.nl. Controleer in dat geval je poortnummers: IMAP/inkomende e-mail via een SSL verbinding vraagt om poort 993 en IMAP/uitgaande e-mail via een SSL verbinding vraagt om poort 465 of 587.

Verschillende e-mailprogramma’s

We hebben verschillende artikelen met screenshots beschikbaar voor het instellen van e-mail. Raadpleeg deze voor een gedetailleerde uitleg.

Instellen van e-mail in Outlook (Windows)

Instellen van e-mail in Outlook (Mac)

Instellen van e-mail in Mac Mail

Instellen van e-mail op iPhone

Instellen van e-mail op Android

Kom je er niet uit? Ga naar de Just Host contactpagina en maak gebruik van het Bel mij verzoek. We bellen je op om samen je e-mailinstellingen in te regelen.

Niet gevonden wat je zocht?

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde berichten

Lees Interacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties

  1. Ik krijg de melding dat het certificaat ongeldig is. Ik heb een mac. Ik heb de pop ups niet eerder gehad volgens mij. Moet ik nu alle mailaccounts op mijn mac opnieuw instellen?

    • Hoi Tamara, je kunt ons certificaat blijvend vertrouwen. Heb je dat al geprobeerd? Mocht je er niet uit komen, stuur ons even een nieuw ticketbericht via je eigen klantenpanel bij Just Host. ^Robin

  2. Goedmorgen, kan iemand mij helpen met mijn probleem? Ik heb de stappen gevolgd; de SSL uitgezet en op gereed geklikt. Alleen krijg ik nog steeds de meldingen dat de Serveridentiteit niet gecontroleerd kan worden. Ik kan dan kiezen tussen ‘details’ en ‘annuleer’. Wanneer ik op details klik gebeurt er niks, hetzelfde gebeurt er als ik op annuleer klik. De iPad reageert gewoon niet. Heb het account ook al een keer verwijderd en er opnieuw erop gezet.
    Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen?
    Groetjes, Birgit

      • Hoi Youssra,

        Mocht je account bij ons lopen: stuur ons even een e-mail, dan kijken we met je mee. Host je elders? Vraag dan support aan bij je host, zij kunnen je ongetwijfeld verder helpen. De oplossing is afhankelijk van de instellingen en SSL in je pakket.

        Fijne zondag!

  3. Waarschijnlijk is het probleem dat het certificaat voor het Justhost domein bestemd is (*.justhost.nl). Als de mailserver met “mail..nl” wordt benaderd komt de naam van de server niet overeen met de naam in het certificaat.

    Is het ook mogelijk om de mailserver te benaderen met een naam die op justhost.nl eindigd?
    Bijvoorbeeld: mail..justhost.nl.

    • Hoi Rob, dat kan ook, net wat je wilt. Je kunt als inkomende / uitgaande server de server gebruiken waar je account op staat: shs205.justhost.nl

      Gr. Petra