Just Host kennisbank - Problemen met e-mail / website / controlpanel?

Service beyond the dot

Just Host kennisbank

Problemen met e-mail / website / controlpanel?

Gepubliceerd: door Reageer,
Laatst bewerkt op: 18 augustus 2025
Geplaatst in: , ,

Heb je problemen met één van je diensten en heb je zelf geen wijzigingen gemaakt? Dan kunnen onderstaande suggesties een oplossing bieden!

Het kan zijn dat jouw hosting pakket is verplaatst naar een andere server met een andere servernaam en dat dit kleine aanpassingen vraagt in het gebruik van je diensten. Of dat onverhoopt je IP-adres is geblokkeerd. De problemen waar je tegenaan kunt lopen zijn:

  • Je kunt je website niet meer bereiken
  • Je mail werkt niet meer, je kunt geen mail meer ontvangen of sturen in je mailprogramma.
  • Je kunt niet meer inloggen op je DirectAdmin controlpanel
  • Je krijgt de melding dat je website onveilig is

Oplossingen:

Website niet bereikbaar

Als je website niet bereikbaar is kunnen er twee dingen aan de hand zijn: je website is uit de lucht of je bent de enige die de website niet kan bereiken. Wat er aan de hand is kun je het beste op de pagina ‘Is it down? checken: vul daar in het zoekvenster je domeinnaam of website URL in en klik op de button ‘Search’.

Is it down

Website alleen voor jou niet bereikbaar?

Zie je in de test hierboven staan: It’s just you!, ga dan naar https://www.watzijnmijnips.nl/ en laat ons weten welk IPv4 adres je op die webpagina ziet staan. Stuur je IP-adres naar ons in platte tekst (geen screenshot).

IPv4 niet beschikbaar?

Zie je op https://www.watzijnmijnips.nl/ bij IPv4 Niet beschikbaar staan? Dan is er wat mis met je WiFi-verbinding. Dat komt soms voor bij bijvoorbeeld een Experia box van KPN als het gaat om een glasvezelverbinding.

Wat kun je dan doen?

Trek de stekker van je router uit het stopcontact, wacht even en stop de stekker weer in het stopcontact. Wacht tot de router weer volledig is opgestart en kijk of het probleem is opgelost.

Je mail werkt niet meer

Je ontvangt geen mail meer en/of je kunt geen mail meer versturen. Loop de volgende punten na om de oorzaak te achterhalen.

  • Controleer je als eerste de server voor inkomende en uitgaande mail. Heb je de servernaam ingesteld als inkomende en/of uitgaande server? Wijzig deze dan naar mail.jouwdomein.tld (voor onze domeinnaam zou dat zijn: mail.justhost.nl)
  • Controleer of de poorten goed ingesteld staan. Het is van belang dat je over een poort met SSL mailt. In sommige gevallen moet je daar een vinkje voor aanzetten, in andere is het voldoende om de juiste poort in te voeren.
    Als inkomende poort kies je hoe dan ook poort 465.
    • Als je mail ingesteld staat als IMAP kies je als inkomende poort 993.
    • Als je mail ingesteld staat als POP kies e als inkomende poort 995.
  • Stonden de servers en poorten al goed ingesteld? Dan kan het zo zijn dat je IP-adres is geblokkeerd. Dit kun je eenvoudig achterhalen door naar de URL https://mail.jouwdomein.tld/webmail te gaan (voor onze webmail zou dat https://mail.justhost.nl/webmail zijn). Kun je die URL niet benaderen? Ga naar watzijnmijnips.nl en lees daar je IPv4 adres af. Geef ons dat IPv4-adres door, dan deblokkeren we dat IP-adres.
  • Krijg je een melding dat de identiteit van de server niet herkend wordt? Dan heb je mogelijk nog geen SSL certificaat geactiveerd voor je mail. Je kunt met behulp van dit artikel het SSL certificaat activeren/uitbreiden: https://www.justhost.nl/kennisbank/hoe-installeer-ik-een-gratis-lets-encrypt-ssl-certificaat/ Mocht je gebruik maken van een betaald certificaat, dan kan je ons een bericht sturen of wij het certificaat uit kunnen breiden.

Je kunt niet meer inloggen op je DirectAdmin controlpanel

  • Je probeert mogelijk op de oude URL van de server in te loggen. Gebruik voor het benaderen van je controlpanel jouwdomein.nl:2222 (bv https://www.justhost.nl:2222), deze leidt door naar de juiste/actuele server.
  • Zie je wel een loginvenster maar doen je logingegevens het niet? Vraag ons om je nieuwe logingegevens te sturen, of login op je klantenpanel en log via het hostingpakket in je klantenpanel in op je controle paneel.
  • Blijft je scherm laden / zie je geen loginvenster? Ga dan naar watzijnmijnips.nl, lees daar je IPv4-adres af en geef die via de mail of een ticket aan ons zodat we die kunnen deblokkeren.

Je website is onveilig

Als je je website opent en een melding krijgt dat deze niet veilig is, dan is er wat aan de hand met je SSL certificaat. Het kan zijn dat je Let’s Encrypt certificaat niet meer geldig is, omdat deze niet automatisch kon worden verlengd. Log in op je DirectAdmin controlpanel via jouwdomein.nl:2222 en loop de stappen door van dit artikel: https://www.justhost.nl/kennisbank/hoe-installeer-ik-een-gratis-lets-encrypt-ssl-certificaat/ om een nieuw certificaat te genereren. Binnen enkele minuten moet de melding dat je website onveilig is verdwenen zijn.
Wil je gebruik maken van een betaald certificaat? Dan kun je deze bij ons aanvragen. Een certificaat voor zowel je website als je e-mail kost € 85 exclusief BTW per jaar.

Heb je nog vragen of kom je er niet uit? Neem contact met ons op.

Storing of onderhoud

Heb je alle stappen doorlopen maar je website, controle paneel of e-mail werkt niet steeds niet? Dan kan het zijn dat er een storing is op een van onze servers. Controleer dan statuspagina van Just Host.

Heb je de Just Host App? Dan krijg je via de app ook een notificatie bij een server storing of geplande onderhoud.

Mocht je hulp nodig hebben, dan kan je contact opnemen met de Just Host Support.

Niet gevonden wat je zocht?

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde berichten

Lees Interacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *