Wat is 2FA / tweefactorauthenticatie?
Bij tweefactorauthenticatie (2FA) is er een tweede veiligheidslaag voor toegang tot een account. Bijvoorbeeld een extra pincode via een ander apparaat.
Waarom is 2FA belangrijk?
2FA is een methode om de toegang tot een account veiliger te maken. Als je logingegevens in verkeerde handen vallen dan is er nog de 2FA waar alleen jij bij kunt. Dus 2FA voorkomt dat onbevoegden in je account kunnen komen.
Beschermen van je klantenpanel
In je klantenpanel staan je persoonlijke gegevens opgeslagen en worden administratieve gegevens zoals bestellingen en facturen bewaard. Verder staan de diensten die je afneemt, zoals domeinnamen, hostingpakket en SSL certificaten, in je klantenpanel.
Het is uiterst belangrijk om je klantenpanel goed te beschermen. Gebruik een sterk (uniek) wachtwoord en liefst ook 2FA. Als onbevoegden toegang krijgen tot je klantenpanel dan kan dat vervelende gevolgen hebben:
- Via je klantenpanel is het mogelijk om op je hostingpanel in te loggen, zonder dat je daar extra logingegevens voor nodig hebt. Dat geeft kwaadwillenden toegang tot je website(s) en eventuele mailbox(en)
- In je klantenpanel kun je verhuiscodes opvragen van domeinnamen. Met een verhuiscode is het mogelijk om een domein te verhuizen naar een andere partij en de houdergegevens aan te passen. Als het gaat om misbruik zijn daar via juridische weg mogelijkheden voor om je domein(en) terug te krijgen, maar dat vraagt tijd en je bent afhankelijk van de medewerking van externe partijen.
- In je klantenpanel staan je NAW-gegevens, e-mailadres en telefoonnummer, en (bij automatische incasso) bankgegevens. Die kunnen gestolen worden en misbruikt worden voor phishing en/of identiteitsfraude.
Hoe activeer je 2FA in je klantenpanel?
Ga naar https://www.justhost.nl/account en login met je klantnummer en bijbehorende wachtwoord.
Ga dan naar Mijn account -> 2-staps authenticatie instellen

Klik bij onderdeel Code genereren op Klik hier om uw code te genereren en volg de aanwijzingen in je scherm.
Mocht je op enig moment niet op je klantenpanel meer kunnen inloggen doordat je geen toegang meer hebt tot je 2FA dan kun je ons vragen om de 2FA te laten deactiveren. Je kunt dan via de mail een verzoek indienen om je account vrij te geven. We zullen je in zo’n geval vragen je te identificeren met een kopie-ID.
Heb je vragen over het activeren van 2FA in je klantenpanel? Neem dan contact met ons supportteam!
Door een nieuwe telefoon is Google authenticator niet meegenomen en nu kan ik niet in mijn Justhost account omdat ik de 2FA verificatie heb ingeschakeld waarvoor ik dus geen code kan opvragen. Kunnen jullie die in mijn account verwijderen? Dan kan ik het opnieuw doen.
Alvast bedankt.
Goedemiddag! Geen probleem, in het onderste stuk van het artikel waar je op reageert zie je wat je kunt doen als je om welke reden ook geen toegang meer hebt: Je kunt per e-mail vragen om deactivering van je 2FA. We willen je daarbij verzoeken je te legitimeren met een kopie ID. Een kopie ID kun je het beste maken met behulp van deze kopieID app.