Er komen regelmatig vragen binnen over het instellen van mailadressen in een mailprogramma. Aangezien de meeste gebruikers Outlook gebruiken voor het beheren van e-mail geven we hieronder een overzicht van alle instellingen voor email in Outlook:
Allereerst een opmerking:
Bij het aanmaken van een nieuw hostingpakket wordt standaard één e-mailadres aangemaakt. Stel dat de login naam van je hostingpakket justhost is, dan is het bijbehorende default e-mailadres justhost@jouwdomein.nl. Voor dit e-mailadres is de gebruikersnaam (ook in Outlook) justhost.
Voor elk nieuw e-mailadres dat je zelf in DirectAdmin aanmaakt is de gebruikersnaam gelijk aan het volledige e-mailadres. In het voorbeeld hieronder gebruiken we het nieuw aangemaakte mailadres support@justhost.nl en wachtwoord Ticket1234.
Outlook:
Gebruikersgegevens:
Naam: Just Host – support
E-mailadres: support@justhost.nl
Servergegevens:
Type account: POP3
Server voor inkomende e-mail: mail.justhost.nl
Server voor uitgaande e-mail: mail.justhost.nl
Aanmeldingsgegevens:
Gebruikersnaam: support@justhost.nl
Wachtwoord: Ticket1234
Meer instellingen:
tabblad ‘Server voor uitgaande e-mail’:
Zet een vinkje bij ‘Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist’ en kies voor ‘Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail’
tabblad ‘Geavanceerd’:
Inkomende e-mail (POP3): 110
De instelling ‘Voor deze server is een versleutelde verbinding vereist (SSL)’ hoort uit te staan
Uitgaande e-mail (SMTP): 25 of 587 (bij Ziggo klanten is gebruik van 25 niet mogelijk)
Sla alle instellingen op en gebruik ‘Accountinstellingen testen’ om te controleren of alle instellingen juist zijn.
Veel voorkomende problemen:
Inkomende e-mail werkt niet:
- Controleer of je gebruikersnaam bij ‘Aanmeldingsgegevens’ juist is (moet het volledig e-mailadres zijn);
- Controleer je wachtwoord: als je niet zeker bent van je wachtwoord, login op DirectAdmin en stel het wachtwoord voor het betreffende e-mailadres opnieuw in. Stel dit wachtwoord daarna ook in bij de ‘Aanmeldingsgegevens’ in Outlook;
- Controleer bij ‘Meer instellingen – tabblad geavanceerd’ of de poort voor inkomende e-mail op 110 staat.
Uitgaande -e-mail werkt niet:
- Controleer de instellingen voor de uitgaande e-mailserver zoals hierboven beschreven;
- Probeer de uitgaande e-mailserver van je adsl- of kabelprovider en probeer te verzenden, met of zonder vinkje bij ‘Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist’;
- Raadpleeg je internetprovider voor hulp.
Goededag,
Mijn berichten komen niet meer binnen en verzenden ook niet meer via Outlook. De instellingen kan ik ook niet instellen geeft aan dat ze niet juist zijn en ‘ emailservercertificaat ‘ is ongeldig.
Was al eerder en had u het aangepast maar helaas heb ik niets veranderd maar is weer veranderd.
Graag aanpassen ivm zakelijke email verkeer.
Vriendelijke groet en dank
Ingrid
Paardenwegen.nl
Hoi Ingrid, ik zie dat je Let’s Encrypt certificaat op 21 april is verlopen. Je kunt via deze route een nieuw certificaat genereren: https://www.justhost.nl/kennisbank/hoe-installeer-ik-een-gratis-lets-encrypt-ssl-certificaat/
Je hoeft alleen een certificaat te genereren, zodra deze is opgeslagen hoef je de resterende stappen in het artikel niet meer te doorlopen. Na het genereren van het certificaat zou je mail en ook de https verbinding op je website (die ook is uitgevallen) het weer moeten doen.