Er komen regelmatig vragen binnen over het instellen van mailadressen in een mailprogramma. Aangezien de meeste gebruikers Outlook gebruiken voor het beheren van e-mail geven we hieronder een overzicht van alle instellingen voor email in Outlook:
Allereerst een opmerking:
Bij het aanmaken van een nieuw hostingpakket wordt standaard één e-mailadres aangemaakt. Stel dat de login naam van je hostingpakket justhost is, dan is het bijbehorende default e-mailadres justhost@jouwdomein.nl. Voor dit e-mailadres is de gebruikersnaam (ook in Outlook) justhost.
Voor elk nieuw e-mailadres dat je zelf in DirectAdmin aanmaakt is de gebruikersnaam gelijk aan het volledige e-mailadres. In het voorbeeld hieronder gebruiken we het nieuw aangemaakte mailadres support@justhost.nl en wachtwoord Ticket1234.
Outlook:
Gebruikersgegevens:
Naam: Just Host – support
E-mailadres: support@justhost.nl
Servergegevens:
Type account: POP3
Server voor inkomende e-mail: mail.justhost.nl
Server voor uitgaande e-mail: mail.justhost.nl
Aanmeldingsgegevens:
Gebruikersnaam: support@justhost.nl
Wachtwoord: Ticket1234
Meer instellingen:
tabblad ‘Server voor uitgaande e-mail’:
Zet een vinkje bij ‘Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist’ en kies voor ‘Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail’
tabblad ‘Geavanceerd’:
Inkomende e-mail (POP3): 110
De instelling ‘Voor deze server is een versleutelde verbinding vereist (SSL)’ hoort uit te staan
Uitgaande e-mail (SMTP): 25 of 587 (bij Ziggo klanten is gebruik van 25 niet mogelijk)
Sla alle instellingen op en gebruik ‘Accountinstellingen testen’ om te controleren of alle instellingen juist zijn.
Veel voorkomende problemen:
Inkomende e-mail werkt niet:
- Controleer of je gebruikersnaam bij ‘Aanmeldingsgegevens’ juist is (moet het volledig e-mailadres zijn);
- Controleer je wachtwoord: als je niet zeker bent van je wachtwoord, login op DirectAdmin en stel het wachtwoord voor het betreffende e-mailadres opnieuw in. Stel dit wachtwoord daarna ook in bij de ‘Aanmeldingsgegevens’ in Outlook;
- Controleer bij ‘Meer instellingen – tabblad geavanceerd’ of de poort voor inkomende e-mail op 110 staat.
Uitgaande -e-mail werkt niet:
- Controleer de instellingen voor de uitgaande e-mailserver zoals hierboven beschreven;
- Probeer de uitgaande e-mailserver van je adsl- of kabelprovider en probeer te verzenden, met of zonder vinkje bij ‘Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist’;
- Raadpleeg je internetprovider voor hulp.
Reageer op dit artikel